Många företag har redan valt att gå över till Office 365. Om du också funderar i de banorna bör du först och främst tänka igenom vilket abonnemang du ska välja. Det är synd om du inte får tillgång till de verktyg du ville och onödigt att välja ett abonnemang med funktioner du inte kommer att använda. Att välja rätt Office 365 prenumeration är dock inte enkelt, därför har vi tagit fram en guide som förhoppningsvis förenklar det hela.

Längre ned på sidan hittar du en enkel och överskådlig tabell över vad de olika abonnemangen innehåller. Men innan du går till detaljerna:

Gör vårt test för att se vilket Office 365 abonnemang som passar ditt företag!

[playbuzz-item url=”//www.playbuzz.com/kontorskrafta10/vilket-office-365-abonnemang-passar-mitt-f-retag” info=”false” shares=”true” comments=”false” recommend=”false”]

Vilka delar ingår i de olika Office 365 abonnemangen?

Huvudsakligen kan Office 365 för företag delas upp i två olika grupper, Office Business och Office Enterprice, de två är i sin tur uppdelade i olika abonnemang med olika innehåll. Vilket abonnemang du ska välja beror på företagets storlek, behov och vad du vill använda tjänsten till.

Det första du bör se till är hur många användare ni kommer att vara:

1-300 användare → Office Business abonnemang

300 eller fler användare → Office Enterprise abonnemang

Tillhör du ett litet till medelstort företag ska du alltså välja ett Office Business abonnemang, såvida ni inte har speciella behov som kräver mer. Det finns tre olika typer av Office 365 Business abonnemang:

 OFFICE BUSINESS

Office 365 Business Essentials Office 365 Business Office 365 Business Premium
Office-paketet till dator, platta och mobil  
Office Online    
Lagring och delning av filer, 1TB/ användare
Epost för företag, kalender och kontakter
Skype for Business
Sharepoint (intranät)
34,60 kr användare/mån. 80,80 kr användare/mån. 86,60 kr användare/mån.

Vad du behöver ta hänsyn till när du väljer Business abonnemang är som tabellen visar ovan om du vill kunna installera Office programmen på datorn. Tänk på att Online versionerna av Office programmen skiljer sig något från de man installerar på datorn och att du inte behöver gå Online för att använda dem. Vidare måste du bestämma om ni ska ha e-post, skype för företag och intranät. För de allra flesta små och medelstora företag lönar det sig att välja Business Premium. Det är ett mycket komplett alternativ som täcker mycket av de administrativa, organisatoriska och IT- relaterade behov som ett företag har.

Tillhör du ett större företag, med över 300 anställda måste du välja någon av Office Enterprice abonnemangen. Det kan också vara aktuellt även om ni är färre anställda men har mer avancerade krav på er IT-miljö eller om ni till exempel vill ha en lösning för inbyggd telefoni. Se tabellen nedan med innehållet i de tre olika Enterprice abonnemangen:

 OFFICE ENTERPRICE

Office 365 E1 Office 365 Pro Plus Office 365 E3/E4
Office-paketet till dator, platta, mobil (+ Access)  
Office Online    
Lagring och delning av filer, 1TB/ användare
Epost för företag, kalender och kontakter
Skype for Business
Sharepoint (intranät)
Företagshantering av program med grupprinciper, mm. 
Självbetjäningslösning inom Business Intelligence
Efterlevnad och informationsskydd
Självbetjäningslösning inom Business Intelligence
eDiscovery Center
Lösning för inbyggd telefoni (tillval)
55,40 kr användare/mån. 117,50 kr användare/mån. Från 174,20 kr användare/mån.

Som du kan se är det mycket att ta hänsyn till när du väljer Office 365 abonnemang. Det finns dessutom ytterligare tillägg du kan göra. Vi rekommenderar alltid att man talar med våra konsulter innan man bestämmer sig. Tänk också på att Office 365 är flexibelt, du kan uppgradera din Office 365 prenumeration och  lägga till flera användare på alla typer av abonnemang om din verksamhet expanderar.

Relaterade artiklar
Få info om Office 365
Gratisversion 1 mån.