I dagarna släpptes Office 2016 för Mac. Alla 365-prenumeranter får kostnadsfritt tillgång till de nya versionerna av Word, Excel, PowerPoint, Outlook och OneNote för Mac. Office 2016 för Mac är kopplat till molnet via OneDrive vilket ger dig bättre förutsättningar för samarbete med kollegor då du enkelt kan spara, dela och redigera dokument i molnet. Office 2016 för Mac är anpassat för att passa Mac-användare genom exempelvis fullt stöd för Retina-skärmar och helskärmsläge, samtidigt innehåller programmen alla välbekanta funktioner och användargränssnitt.

office 2016 för mac

Vad är nytt i Office 2016 för Mac?

Övergripande nyheter

  • Få tillgång till tusentals professionellt designade onlinemallar
  • Text och grafik i dokument ser skarpare ut än tidigare tack vare fullt stöd för Retina-skärm
  • Navigera intuitivt i dokument, kalkylblad och presentationer med välbekanta flertrycksgester
  • Menyfliksområdet är omarbetat så att funktionerna är ordnade intuitivt så att du snabbt hittar vad du behöver
  • Integrering med OneDrive och SharePoint. Kom åt dina filer på Mac och andra enheter genom att logga in på ditt Office-konto

Nyheter i Word

  • Nya fliken Insikter är sammankopplat med Bing och visar relevant information från webben som har att göra med det du läser eller redigerar
  • Trådade kommentarer som du kan använda till att ha konversationer i direkt anslutning till texten
  • Fliken Design ger snabb åtkomst till designelement som ger snygga dokument

Nyheter i Excel

  • Genom rekommenderade diagram kan du enkelt välja det diagram som Excel föreslår för din data
  • Upptäck mönster i stora datamängder med hjälp av pivottabellutsnitt
  • Utför avancerade statistiska och tekniska analyser med tillägget Analysis ToolPak

Nyheter i PowerPoint

  • Trådade kommentarer som du kan använda till att ha konversationer i direkt anslutning till texten
  • Gör din presentation mer personlig med hjälp av temavarianter med olika färgscheman för ett och samma tema

Nyheter i OneNote

  • Spara anteckningar i din personliga digitala anteckningsbok
  • Möjlighet att formatera anteckningar genom exempelvis fetstil, markera, kursivera, infoga filer, bilder och tabeller
  • Skapa ordning genom att enkelt flytta om, ändra namn på eller färgkoda dina anteckningar. Du kan också söka efter tidigare anteckningar
  • Samarbeta bättre genom att dela dina anteckningar med andra så att de kan lägga till sina egna anteckningar till din befintliga

Nyheter i Outlook

  • Navigera enkelt mellan Outlook-elementen E-post, Kalender, Kontakter, Uppgifter och Anteckningar
  • Få alltid all information så som e-post och avtalade tider i realtid med hjälp av push-e-post
  • Flytta smidigt e-post till ett onlinearkiv för att frigöra utrymme i din inkorg. Du kan enkelt komma åt dem när du vill
  • Möjlighet att föreslå en ny tid när du får en mötesförfrågan
  • Se flera kalendrar sida vid sida för att exempelvis jämföra din egen med en kollegas
  • Väderprognos direkt i kalendern

Utöver alla ovan nämnda nyheter finns även en hel del förbättringar av redan befintliga funktioner. Du får tillgång till Office 2016 för Mac genom Office 365. För att se vilka abonnemang som kommer med det kompletta Office-paketet, gå till denna länk.

Om du redan har ett Office 365 abonnemang behöver du enbart logga in på ditt konto och installera Office 2016 för Mac. Du behöver inte avinstallera tidigare versioner innan du installerar den nya.