Skrivare för kontor och företag

WorkCentre 7970 – a3-laserskrivare

 

Är det dags att köpa in skrivare till företaget? Då är det en hel del att ha i åtanke så att det blir rätt skrivare för just era behov. Nedan har vi samlat de punkter som vi tycker att man ska känna till/ta hänsyn till när man väljer skrivare till företaget.

Hyra eller köpa skrivare?

Många företag väljer idag att hyra sin skrivare istället för att köpa den. Det är ett sätt att finansiera skrivaren och ha råd med en utrustning som lever upp till de krav man har. I leasingavtal ingår för det mesta förbrukning och service vilket är en stor trygghet. Väljer man att köpa sin skrivare så äger man den men får också står för alla kostnader om den skulle behöva service. Priset på toner varierar också stort mellan olika modeller så om du inte har ett avtal där förbrukning ingår är det viktigt att du kollar upp priset innan och tar med det i beräkningen.

Kontorskraft erbjuder finansiering vid hyra av skrivare, vi tycker att det är den tryggaste vägen för våra kunder, läs mer om finansiering och leasing.

Skrivarens funktion

Det första du bör tänka igenom är vad ni har för behov och vad ni behöver att skrivaren gör för er. De flesta kontor har behov av en multifunktionsskrivare där man utöver att skriva ut även kan scanna och kopiera. När du bestämt dig för om det är en multifunktionsskrivare du vill ha eller inte finns det en rad andra frågor att ställa sig som gör att du enklare väljer rätt:

  • Hur mycket skriver ni ut per månad?
  • Behöver ni kunna skriva ut i färg?
  • Hur många är ni som ska använda skrivaren?
  • Är det viktigt att skrivaren har en hög utskriftshastighet?
  • Är det enbart A4 som ska skrivas ut eller även A3 och/eller andra format?
  • Vilken typ av dokument skriver ni ut, textdokument eller även grafik/bilder?
  • Är ni i behov av någon efterbehandling så som häftning av dokument?

Har du svar på ovan frågor är du en god bit på vägen i val av skrivare. Med den informationen bör leverantören kunna ge dig ett förslag som matchar era krav.

Hitta en skrivare som passar ert arbetssätt

Tänk igenom hur ni jobbar på din arbetsplats. Använder ni er av molntjänster? Arbetar ni mestadels på kontoret eller arbetar ni även på andra platser? Vad har ni för säkerhetskrav kring er dokumenthantering? Ovan frågor spelar in i valet av skrivare. Har ni en mobil arbetsplats eller strävar efter att ha det ska ni också ha en skrivare som erbjuder mobila lösningar. Hanterar ni dokument med speciella säkerhetskrav är det viktigt att utskriftsmiljön fungerar i enlighet med det. Ni kanske även vill skanna in dokument rakt in i den molntjänst ni använder, se till att skrivaren ni väljer har stöd för det.

Val av leverantör

Valet av leverantör är viktigt. Gå inte enbart på priset utan kolla upp vad leverantören erbjuder i serviceväg. Leverantören bör ha en fungerande och snabb support som gör att om ett fel skulle uppstå kan ni känna er trygga med att det åtgärdas på bästa tänkbara sätt. En annan sak att ta med i beräkningen är om leverantören erbjuder dig en fast kontaktperson som sätter sig in i er situation och som förstår er verksamhet. När det gäller det sistnämnda har mindre lokala leverantörer ofta en fördel framför stora företag som på grund av sin storlek inte kan känna alla sina kunder.

Känner du dig fortfarande vilse? Kontorskraft har som en av Xerox äldsta återförsäljare i Stockholm närmare 30 års erfarenhet i att hjälpa företag att hitta rätt lösning för dem. Kontakta oss eller fyll i vårt offertformulär så skickar vi ett förslag till dig.

 

kostnadsfri offert skrivare