I dagarna släpptes nya Office 2016. Genom nya funktioner som gör det enklare att skapa, dela och arbeta tillsammans visar Microsoft på att de framförallt har fokuserat på samarbete i sin senaste utgåva av Office. Många av de funktioner som nu presenteras i desktopversionen finns redan på webbversionen av Office men eftersom många fortfarande väljer att arbeta främst på desktopversionen av programmen kommer säkerligen många av funktionerna uppfattas som helt nya.

Vad är nytt?

– Flera personer kan nu redigera samma dokument samtidigt i Word, PowerPoint och Onenote och se varandras ändringar i realtid. Detta har tidigare varit möjligt i de webbaserade applikationerna.

– Du kommer nu kunna använda Skype for Business direkt i de olika programmen Du behöver alltså inte öppna Skype separat.

– Office 2016 ger IT mer kontroll över hur och när uppdateringar sänds ut samt bättre nätverksprestanda och snabbare nedladdningar.

– Office 365 Groups med en ”gruppsektion” direkt i programmen gör det lättare att samarbeta.

– Programmen får en ”Tell Me” funktion som gör att du snabbt kan söka efter en funktion istället för att navigera i menyer.

– Outlook sorterar din inkorg på ett smartare sätt med en snabbare sökfunktion.

I videon nedan ser du precis hur smidigt ni kan samarbeta i nya Office 2016:

Office uppdateras ständigt och fler funktioner förväntas dyka upp, bland annat kommer det finnas en integration med Windows 10 assistenten Cortana.

För Office 365 kunder är uppgraderingen till senaste versionen av Office helt kostnadsfri. För övriga finns den att köpa som en del av Office 365. Kontakta oss för att se vilket Office 365 abonnemang som skulle kunna passa ditt företag.