Yammer är ett socialt nätverk för företag som erbjuder en rad samarbetsverktyg som underlättar för dig och dina kollegor. Nedan kommer vi gå igenom vilka funktioner som finns, vilka fördelar Yammer har för företag samt i vilka situation du använder Yammer.

yammer socialt nätverk för företag

Funktioner i Yammer

Grupper

Huvudfunktionen i Yammer är olika grupper. Man kan beskriva dessa grupper som ämnesindelade avdelningar. Exempel på grupper kan vara ”Försäljning” eller ”Marknad”, det kan också röra ett specifikt ämne så som en produkt eller tjänst som ditt företag tillhandahåller. Varje Yammer-grupp representerar en samarbetsyta där du och dina kollegor kan föra diskussioner, berätta om en lyckad affär eller rekommendera någon intressant läsning.

När du vill göra en uppdatering i en grupp kan du göra det på huvudsakligen tre sätt. Du kan göra en uppdatering genom att skriva något och dela en länk eller fil. Du kan välja att ställa en fråga genom att använda ”poll-funktionen” där dina kollegor kan ge sin åsikt genom att rösta. Du kan också välja att hylla en kollegas arbete genom funktionen ”praise”. Gruppadministratören kan välja ytterligare en funktion som är ”announcements”  vilket innebär ett inlägg där det också går ut ett email till alla i gruppen.

yammer update

Meddelanden

Det finns en meddelandefunktion där du kan välja att skicka ett privat meddelande endast till en person.  Du kan också skicka gruppmeddelanden direkt från din inbox genom att välja en hel grupp som mottagare av meddelandet.

Sök

Yammer har en avancerad sökmekanism. Genom att skriva in ett sökord i sökrutan hittar du allt som rör sökordet, kommentarer, meddelanden, filer, etc. Du kan också välja att tagga dina diskussioner eller filer för att ytterligare förenkla sökprocessen när du behöver det.

Relaterade grupper

Du kan lägga till relaterade grupper till dina grupper för att skapa ytterligare struktur och förenkla för andra att hitta nya intressanta ämnen.

Gilla och dela

Allt som du själv och andra gör kan du ”gilla”. Du kan också dela inlägg mellan olika grupper eller skicka vidare ett meddelande till någon annan.

Externa grupper

Du kan skapa externa grupper som är öppna för personer utanför företaget, du väljer själv om de ska vara helt öppna eller om inbjudan krävs. De utanför ditt företag ser enbart den externa gruppen, inget annat i ditt nätverk.

Så använder du Yammer

Många människor tycker att det är svårt att veta när de ska använda olika typer av kommunikationsverktyg. Bara i Office 365 finns flertalet alternativ, så som Skype for Business, SharePoint Intranät, Office 365 grupper och Outlook email. Det som styr vilket verktyg som passar i olika sammanhang är i huvudsak vad som har bestämts internt, vilken typ av kommunikation det rör sig om och hur viktig kommunikationen är. Nedan finner du några exempel som kan fungera som riktlinjer men varje företag kan själva utveckla en mall för hur kommunikationen ska skötas.

Exempel på när Yammer är ett bra sätt att kommunicera:

  • Du vill dela med dig av en lyckad affär – posta caset i en Yammer-grupp.
  • Du har läst en för er intressant artikel – länka till artikeln i en Yammer-grupp.
  • Du är administratör i Yammer och vill meddela en hel grupp om nya riktlinjer internt – Skriv en ”announcement” i Yammer som samtidigt mailas ut till hela gruppen.
  • En kollega har gjort något positivt för företaget – Uppmärksamma det i Yammer genom praise-funktionen.
  • Ni ska gemensamt komma överens om en företagsaktivitet – Använd poll-verktyget för att rösta fram ett alternativ.

Exempel på när Yammer inte är det rätta sättet att kommunicera:

  • Du behöver skicka dokument till en enskild kollega – använd delningsfunktionen i OneDrive istället.
  • Du behöver diskutera ett aktuellt case med en kollega – Prata på Skype istället.
  • Ni behöver ett ställe där ni kan samla känsliga dokument – Använd SharePoint istället och ge endast behöriga rättigheter att se dokumenten.
  • Du har ett projekt där du och dina kollegor behöver dela alla typ av dokument – Skapa en Office 365 grupp istället, i den kan ni samla alla dokument och till och med skapa en gemensam inkorg där all email-kommunikation i ämnet lagras.

Fördelar med Yammer

  • Yammer ökar samarbetet internt.
  • Avståndet minskar mellan anställda på olika nivåer – alla kan direkt kommunicera med alla. Detta är särskilt märkbart i stora företag där avståndet mellan ledningen och de anställda är större.
  • Det är säkert, du bestämmer själv vem som har tillgång till vilken Yammer-grupp.
  • Yammer är mobilt, du får tillgång till plattformen från alla enheter.
  • Det är en användarvänlig plattform med funktioner som många känner igen från privata sociala nätverk.
  • Yammer gör det enkelt att dela kunskaper och idéer så att de når ut till alla på företaget.

 


Vill du komma igång med Yammer?

Det ingår som en del av ditt Office 365 abonnemang. Be om att få en kostnadsfri offert på molntjänsten Office 365 redan idag!

OFFERT!

Eller låt någon av våra konsulter besöka ditt företag för en förutsättningslös demo, fyll i nedan uppgifter så kontaktar vi dig för att komma överens om en tid som passar dig:

Jag vill gärna se en demo på Yammer!