08 – 587 196 00

Projektplanera direkt i Teams 

Teams används idag mestadels som en kommunikationskanal för att prata med kollegor, samla och dela interna filer samt ha digitala möten. Men visste du att du också kan projektplanera och ha koll på alla dina dagliga "to do´s" direkt i Teams?

Microsoft Teams går nämligen att integrera med både Planner och To do. Så nu kan ni projektplanera direkt i Microsoft Team istället för att ha ett externt program för era projektteam. Hur bra?

Vad är Planner?

Planner är ett planeringsverktyg som ingår i Microsoft 365. I Planner kan du skapa olika så kallade ”buckets” som man också skulle kunna kalla för kategorier. I dessa buckets kan man lägga in tidsbaserade uppgifter, dela filer, skriva kommentarer och tilldela uppgifter till olika personer. I en uppgift kan du sedan lägga till  deluppgifter i form av checklistor. Ett sätt att se till att allt hanteras på rätt sätt och med rätt timing helt enkelt.

Låt oss säga att ni är ett projektteam med flera olika avdelningar inkluderade. Det kan då vara extra effektivt att använda sig av ”Etikett” funktionen. Etiketter tillåter dig att märka uppgifterna med exempelvis avdelningen som ansvarar för respektive uppgift. Samtidigt hjälper etiketterna skapa ett tydligt och snyggt visuellt interface.

Vad är To-Do?

När Wunderlist under förra året blev en del av Microsoft påbörjades arbetet att utveckla denna vidare och få den kompatibel med andra Microsoft appar och tjänster. Under september 2019 presenterades det nya planeringsverktyget - To-Do. To-Do är fullproppad med smarta ”Att göra” listor som alla går att datera, dela med kollegor och hjälper dig att få en struktur över din dag. To Do ger dig möjlighet att både jobba med delade listor som du och dina kollegor har tillgång till, men också för dig själv att skapa privata listor för att hålla koll på vardagen.

planner-todo-teams

Planner tillsammans med To Do

Microsoft To-Do är interagerat med Planner vilket betyder att alla de uppgifter som läggs upp i dina delade projekt i Planner även hamnar i din egna To Do lista. Om en uppgift i Planner är daterad till ett visst förfallodatum uppdateras även detta i din To Do uppgift. Detta gör att det blir enkelt för dig att hålla koll på alla dina dagliga Todo´s.  Du och dina kollegor kan även sätta samman gemensamma To Do listor där ni kan tilldela uppgifter er emellan.

planner-todo-teams

Det ultimata projektplaneringsverktyget

Planera dina projekt på ett och samma ställe och ge dina anställda möjligheten att slippa behöva använda sig av ytterligare verktyg och plattformar. För er som idag arbetar i Teams så är Planner och To Do ett fantastiskt komplement för att sammansvetsa avdelningar och projektteam och få dem till ett ännu närmre samarbete.

Läs mer om verktygen

Kontakta oss Gå till nyheter

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra upplevelsen på hemsidan och lära oss mer om våra användare. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits. Läs mer

Ok